I n 2 0 1 9 i s h e t d e h o o g s t e t i j d v o o r T i k T o k

‘One to watch’ voor 2019 is het social platform TikTok. Janneke brengt je graag op de hoogte met een spoedcursus TikTok.

Geplaatst door Janneke Essen

Op 04 January 2019

Terwijl de klok de laatste uren, minuten en seconden – tik tok – van 2018 aftelden, keken we bij SOCIAL.INC natuurlijk vooruit naar de social verwachtingen voor 2019. ‘One to watch’ is het social platform TikTok. Het lijkt misschien vooral een platform voor jonge gebruikers die liedjes playbacken, maar het heeft veel meer potentie getoond – zeker de afgelopen maanden. Ik breng je graag op de hoogte met een spoedcursus TikTok.

Wat is TikTok?

TikTok was voorheen bekend als musical.ly. De video-app die voornamelijk gebruikt werd door tieners die daar korte video’s publiceren. Dat zijn bijvoorbeeld playback-video’s, videoclips en dansvideo’s. Sinds TikTok musical.ly heeft overgenomen, wordt de app ook steeds meer gebruikt voor challenges en korte grappige video’s á la Vine – kennen jullie die nog? – Ook heeft het platform zich erg memewaardig getoond. Als in: het is de ideale plek voor een internetgrap om zich als een olievlek te verspreiden. Memes zijn hot!

Hoe groot is TikTok?

De app wordt door jongeren over de hele wereld veelvuldig gebruikt. Het bereik is groot want clips kunnen ook direct op Facebook, Instagram en Twitter worden gepubliceerd. TikTok heeft inmiddels 700 miljoen geregistreerde gebruikers en dagelijks worden er ruim 10 miljoen clips per dag gemaakt. Het is zelfs de meest gedownloade app voor iPhone. De app is dus zelf vaker gedownload dan Facebook, WhatsApp of Netflix.

Specifieke cijfers over Nederlandse gebruikers sinds de overname, zijn (nog) niet bekend. Toen de app nog musical.ly heette had deze 3 miljoen Nederlandse gebruikers. En als we kijken naar het bereik van de Nederlandse ‘musers’ – een term voor gebruikers met veel volgers – toen het nog musical.ly heette, krijgen we zeker een inkijkje naar de grote reikwijdte van deze app.

Wie gebruiken TikTok?

Vooralsnog wordt de app vooral door jongeren gebruikt, maar de laatste maanden lijkt de app ook door te breken bij een groter publiek. Steeds meer artiesten en andere bekende namen zijn te vinden op de app en vooral ook de challenges trekken gebruikers naar het platform. Zo riep Jimmy Fallon in november kijkers van zijn Tonight Show op om de #TumbleweedChallenge te doen. Resultaat: ruim 8.000 gebruikers die als een droog bosje in een westernfilm over de grond rolden, met ruim 9 miljoen views.

Wat kan ik er als marketeer mee?

TikTok biedt geen (nog) geen reguliere advertentiemogelijkheden á la Instagram of Facebook. Guess lanceerde afgelopen jaar wél als eerste modemerk op TikTok de challenge #InMyDenim en Coca Cola blies haar – al langlopende – Share a Coke campagne nieuw leven in een met een musical.ly samenwerking (en won daar een Shorty Award mee).

Bereik en hashtags kopen

Het komt erop neer dat bij je TikTok bereik kunt kopen – waardoor je in de uitgelichte video’s terechtkomt – en/of hashtags. Johan Hamstra is medeoprichter van Creator Network, een organisatie die influencers van musical.ly begeleidt en in Europa het TikTok Creator Network beheert. Hij wijst in een gesprek met Adformatie op het ‘eerlijke systeem’ van het platform, anders dan Instagram of Facebook: ‘Gebruikers merken niet dat wij content pushen. Daarnaast gaat er nooit een video viraal die geen potentie heeft. Op Instagram zijn sommige foto’s populair geworden door gekochte likes en volgers. Op TikTok kan dit niet, omdat een automatische koppeling met andere partijen (‘Application Programming Interface’) ontbreekt. Daarom is het aanmaken van nepaccounts niet mogelijk is. Op elk toestel kunnen dan ook maximaal drie accounts worden aangemaakt.’

Hoe maakt TikTok winst?

Naast bereik en hashtag verkoop, is het nog gissen naar de grote inkomstenbron van TikTok. Het Chinese moederbedrijf en startup Bytedance achter de app is inmiddels wel ruim 75 biljoen dollar waard. Of de app al winst maakt, is de vraag, maar ook technologie website the Verge gelooft dat dat met deze grote aantallen geen gageerde en actieve gebruikers geen probleem gaat zijn.

Daarnaast kan TikTok natuurlijk zomaar besluiten om toch ook advertenties te gaan vertonen. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan, want het blijft lastig om de juiste balans te vinden tussen iets wat de gebruikers accepteren en wat adverteerder begrijpen en interessant vinden. Kijk maar naar hoe dit destijds is gegaan bij Snapchat.

De drie belangrijkste redenen om TikTok in de gaten te houden

Leuk Janneke, al die insights, maar als je het nou even plat slaat, -kantoorjargon???- wat zijn dan de belangrijkste redenen om TikTok in de smiezen te houden?

  • Omdat de gebruikers – de jeugd – de toekomst hebben, TikTok geeft een kijkje in het hoofd van kids. Als (content) marketeer is het een moetje om dit soort trends te signaleren, volgen en begrijpen.
  • Omdat het snel commercieel kan worden, zeker wanneer er advertentiemogelijkheden worden aangeboden. Met gebruikers als Jimmy Fallon wordt de app wellicht al snel gebruikt door een breder publiek.
  • Zeker niet onbelangrijk: omdat Facebook aan een eigen kloon werkt, nu experimenteren met TikTok kan dus voordeel opleveren.

De tijd zal de toekomst van TikTok uitwijzen. Houd je ogen open, je voelsprieten uit en vooral een heel happy 2019 toegewenst!

Meer weten?

Janneke Essen
Creative

020 - 68 11 534
janneke@socialinc.nl