H o e F a c e b o o k S h o p s s o c i a l c o m m e r c e i n h e t W e s t e n g r o o t g a a t m a k e n

Zuckerbergs nieuwste tool is biljoenen waard

Geplaatst door Sonja Loth

Op 05 juni 2020

We staan aan het begin van een shopping-revolutie en de katalysator is Facebook. Ook dit bedrijf zag medio maart haar waarde aanzienlijk dalen, maar de afgelopen weken brak het record na record. Hoe dat kan? Door de introductie van Facebook Shops: een in Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger geïntegreerde tool waarmee je kunt winkelen en kopen, zonder weg te hoeven klikken. Het is een feature die volgens vermogensbeheerder AB Bernstein een potentiële waarde heeft van *ademt diep in* 1.300.000.000.000 dollar. Waar komt dit blinde vertrouwen vandaan? Hoe gaat het onze (online) shopping-experience veranderen? En hoe kan het voor jouw merk relevant zijn? We nemen je mee op een spoedcursus Facebook Shops!

Wat is Facebook Shops?

Eerst een korte introductie. Wat is Shops nu eigenlijk? Kort gezegd maakt het in-app winkelen mogelijk op Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp. Qua look en feel heeft het veel weg van bekende webshops. Je browset producten, voegt ze met een druk op de knop toe aan je winkelmandje en rekent direct af zonder inmenging van een externe site. Daarnaast biedt het gebruikers de mogelijkheid om direct producten te kopen tijdens livestreams én ondersteunt het webcare via Instagram Direct, Messenger of WhatsApp. Naar eigen zeggen rolt Facebook deze tool uit om kleine en middelgrote bedrijven een hart onder de riem te steken tijdens de crisis.

Shops is momenteel alleen beschikbaar in Amerika en uiteindelijk zal de functie wereldwijd zijn entree maken. Je producten aanbieden is gratis, maar Facebook vangt wel een kleine fee voor iedere aankoop. Daarnaast verdient het bedrijf geld met advertenties die merken inzetten om consumenten naar hun Shops-omgeving te halen.

Het perfecte moment voor social commerce

Shops komt niet uit de blauwe hemel vallen. We geven online meer geld uit dan ooit tevoren en hoewel winkels hun deuren weer openen, veranderde COVID-19 ons koopgedrag onherroepelijk. Tegen wil en dank – of juist dankzij de crisis – deden we bijna al onze aankopen vanuit een luie stoel. Ook kopers die de voorkeur gaven aan winkels, werden opeens gedwongen online aankopen te doen. Zelfs toprestaurants bezorgden de afgelopen maanden hun sterrengerecht gewoon aan de deur. Kortom: er is een infrastructuur aanwezig die online shopping makkelijker maakt dan ooit tevoren. Hét perfecte moment voor Zuckerberg & Co om hierop in te spelen.

Maar het gaat verder. Al jaren probeert Facebook online shoppers naar zich toe trekken met functies als Marketplace en Product tagging. Niet gek: social media is van enorme invloed op ons koopgedrag en Google is haar ijzeren greep op de e-commerce aan het verliezen. Uit het Klant van de Toekomst-rapport van Wunderman Thompson bleek vorig jaar dat nog maar 33% van Generation Z hun producten via Google vindt. De verwachting is dat de generatie consumenten daarna – Generation Alpha – zoekmachines volledig links laat liggen. Een “gebalanceerde mix van omnichannel-inspanningen met sterke voorkeur voor social media” voert de boventoon.

Het is de opmaat naar social commerce: de basis van Shops. Traditionele online retailers die adverteren op social zijn nog afhankelijk van een drempel: de click-out naar een externe webshop. Zie jij op Facebook een leuk shirt voorbijkomen, dan beland je uiteindelijk op een direct-to-consumer site, webshop of marketplace. Met social commerce is dat verleden tijd. Gebruikers kunnen na het zien van een product direct in-app afrekenen en daarmee snijdt Facebook een stuk uit de sales-funnel weg. Een test met Instagram Checkout vorig jaar was al een succes. Het klinkt als een kleine stap, maar een geïntegreerde ervaring maakt zeker verschil.

Sterker nog, in China is social commerce big business. De digitale infrastructuur van het land leent zich daar goed voor. Smartphones zijn spotgoedkoop en al sinds 2017 experimenteert WeChat, China’s social super-app met social commerce. Een jaar later ging veertien procent van alle online retail via social kanalen en naar verwachting tikt dat percentage dit jaar nog de dertig aan. Dat komt neer op zo’n 227 miljard dollar.

Shops als concurrent van Bol en Amazon

Ter vergelijking: partijen als Bol, Amazon of Marktplaats zijn sterk afhankelijk van advertenties op andere platformen. Consumenten zetten daardoor extra stappen om hun aankoop te doen. Waar je bij Bol actief op zoekt gaat naar een product is de insteek bij Shops anders: in een social omgeving doe je al iets wat je leuk vindt. Een aankoop doen is niet een primaire motivator, maar iets wat het algoritme je voorschotelt.

Tel daar het gezamenlijke bereik van Facebook, Instagram, Instagram Direct, Messenger en WhatsApp bij op en Shops is een serieuze concurrent voor de retail-grootmachten. Zeker nu er al partners als Shopify, BigCommerce, WooCommerce, ChannelAdvisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube en Feedonomics aanhaken.

Tuurlijk: consumenten schoffelen retailers als Zalando en Amazon niet snel onder de groene zoden; aan hen zijn we immers gewend. Maar het gemak, bereik en de insteek van Facebooks nieuwe tool is veelbelovend. Niet gek dus dat investeerders nu al op de kar springen en experts voorspellen dat Facebook-aandelen de komende tien jaar de 1.000 euro aan kunnen tikken. Een astronomisch bedrag voor een social-platform.

Wie gaat er profiteren van Shops?

Facebook zegt dus kleine tot middelgrote bedrijven hiermee uit de brand te helpen. En ja, voor het MKB is Shops erg aantrekkelijk, zeker in deze tijden. Zij voelen de impact van de crisis immers het hardst. Lege straten zorgen logischerwijs voor angstzweet. Waar grotere merken zich staande houden door hun bekendheid, is een crisis van dit kaliber funest voor iedereen die rekent op fysieke interactie en aankopen. Shops daarentegen, is altijd open en beschikbaar – ook voor kleinere bedrijven – dag en nacht, 24/7 en tijdens eventuele lockdowns.

Toch is de realiteit een stukje ingewikkelder. Zie het zo: Shops is de ouderwetse Gouden Gids op steroïden. Organisch bereik is door Facebook de nek omgedraaid en wie gezien wil worden moet betalen. Net als bij de Gouden Gids krijgt ieder bedrijf op Shops een plekje – daar zijn geen kosten aan verbonden. Maar hoe meer je betaalt, hoe groter de kans dat je bij consumenten in het oog valt. Facebook hoopt met Shops een flinke hoeveel advertentieomzet binnen te harken en je zichtbaarheid als winkel is dus onlosmakelijk verbonden met hoeveel geld je betaalt. Dus wie profiteert hier uiteindelijk het meest van? Facebook, natuurlijk.

Wat kan je als klein bedrijf doen?

En toch: Shops als retailer links laten liggen – omdat je de meerwaarde er niet van inziet of je bang bent dat grotere bedrijven met grotere budgetten je ondersneeuwen – is niet slim. Word je op Bol of Amazon momenteel niet gevonden, dan biedt Facebooks nieuwe feature een uitkomst. Maar doe er wel nú iets mee. Social presence gaat bij namelijk een belangrijke rol spelen. Is de zichtbaarheid van jouw merk op Facebook of Instagram groter, dan ga je meer verkopen. Investeer dus nu in een solide social strategie of tweak ‘m zodat jij klaar bent als Shops ook hier lanceert.

What’s next

Het voelt als koffiedik kijken; dat begrijp ik. Succes propaganderen voordat iets van de grond komt, valt vaak ongelukkig uit. Toch geef ik Shops het voordeel van de twijfel. De infrastructuur is er en social commerce is een bewezen strategie. Dus ben je na het lezen van dit stuk geïnspireerd: neem contact met ons op. Wij helpen je een strategische voorsprong te krijgen op de rest, zodat – wanneer Zuckerberg ook in Nederland het startschot geeft – jij en je merk er de vruchten van plukken. To be continued…

Weten of Shops iets is voor jou merk?
Bel of mail me! Dan beantwoord ik je vraag.

Sonja Loth
Managing Director

06 - 53 63 56 35
sonja@socialinc.nl