F a k e i n f l u e n c e r s e n h o e z e t e h e r k e n n e n

Dotan is nep, maar veel Instagrammers zijn dat ook. Hoe herken je een fake influencer?

Geplaatst door

Op 19 April 2018

Je kan er de afgelopen week moeilijk aan zijn ontkomen: Dotan en zijn leger van nepvolgers en –likes. Het hele land stond op zijn kop en de zanger, bekend van de hit Home, bombardeerde zichzelf tot een soort 21e-eeuwse Milli Vanilli. Dotan maakte een ‘ontroerende’ Facebook-excuusvideo en ging ook nog langs bij RTL Late Night om de authenticiteit van zijn “7 Layers”-dip nogmaals te bevestigen. Maar de geloofwaardigheid is ver te zoeken.

En ja, de verhalen over onwetende fans in het openbaar vervoer of zelfs verzonnen kinderen met leukemie zijn bot en beyond kansloos. Maar de ophef over nepfans en –likes lijkt overtrokken. Want Dotan is niet de enige ter wereld die manipuleert. En dan met name op ons aller favoriete platform Instagram, wat met talloze fakers en showpony’s soms nog minder oprecht lijkt te zijn dan het gemiddelde WWF-gevecht.

Lekker fake

Niet dat ik wil haten op Instagram, ik zou niet durven. I love it. En je hoort mij niet klagen als iemand overtuigend faket met goede bedoelingen. Vorig jaar was er Nykkie van Zessen, een influencer, uit de koker van zes HvA-studenten, die in het leven werd geroepen om jongeren erop te wijzen hoe makkelijk social media een vertekend beeld kunnen schetsen. Een jaar eerder was er Louise Delage, die na 150 posts en 65.000 volgers een stunt bleek te zijn om awareness voor alcoholisme te genereren. En dan sprak ik enkele weken terug nog bewondering uit over geanimeerde influencers zoals Miquela Sousa, die wellicht de toekomst van influencermarketing zijn.

De Waarheid Over Instagram

Maar er zijn ook veel influencers die een Dotantje bijzetten. Feeksen die zo gebrand zijn op succes, roem en geld dat ze likes en fans inkopen. Vorig jaar werkten wij van SOCIAL.INC mee aan ‘De Waarheid Over: Hoe Fake Is Instagram.’ In deze online videoreeks dook NOS Mashup in de wereld van (nep-) Insta Influencers, en onderzocht de bizarre manieren waarop Instagrammers de strijd aangaan om zo populair mogelijk te worden.

In drie video’s wordt door Mashup en Insta Influencers uitgelegd hoe je nepvolgers kunt kopen, likebots kunt inzetten en hoe influencers elkaar met slimme trucjes helpen om het algoritme te verslaan. En natuurlijk doet niet iedereen op Instagram dit, maar het gebeurt wel veel.

Dat is aan de ene kant begrijpelijk, want het algoritme van Instagram bepaalt op basis van het aantal likes en comments welke posts je te zien krijgt. Bekende influencers bereiken nog maar een derde tot de helft van hun volgers, en dan zijn slimme trucjes om meer bereik te genereren natuurlijk aantrekkelijk. Zij verdienen namelijk geld met hun bereik. Dat er geld mee te verdienen valt is ook de reden dat veel nieuwe Instagrammers volgers en likes inkopen. Want vanaf 10.000 volgers kun je al goed geld verdienen met sponsored content.

Hoe herken je een faker?

Maar hoe herken je als adverteerder of merk nou een influencer met fake volgers? Het laatste dat je wilt is dat je prachtige boodschap alleen gezien wordt door bots. Zo herken je fakefluencer:

  • Check de engagement rate: heeft een influencer honderdduizend volgers en maar tientallen likes? Dan zijn de volgers waarschijnlijk ingekocht.
  • Check de volgers zelf: zie je veel volgers met rare namen, of zonder profielfoto’s. Dan zijn de volgers waarschijnlijk ingekocht.
  • Check de groei van het account: stijgt of daalt het volgersaantal in korte tijd met grote aantallen? Waarschijnlijk zijn er volgers ingekocht.

Comment pods

Daarnaast is het altijd verstandig de comments te checken. Zie je enkel comments met emoji of slechts twee of drie woorden? Dan zijn de comments waarschijnlijk ingekocht, of een resultaat van comment pods. Comment pods zijn groepjes influencers die dagelijks kort op elkaar reageren om het Instagram algoritme te verslaan. De pods zijn er in alle soorten en maten. En hoewel de accounts die hieraan meedoen echt zijn, is het alsnog niet authentiek, en het doet niks kwalitatiefs voor je merk of campagne.

Valsspelers zijn af!

Gelukkig zijn we ons steeds bewuster van de kenmerken van nepheid op het web. En nu de geloofwaardigheid van Facebook ter discussie staat, zal het niet lang duren voor Instagram onder een vergrootglas komt te liggen. Het platform zal hopelijk strenger gaan kijken naar de manieren waarop gebruikers het systeem bespelen, en de valsspelers afstraffen. Dat gebeurt op Google immers ook.

Influencers zullen het zwaarder krijgen, maar uiteindelijk zal het alleen maar bijdragen aan Instagram als the place to be. Want al die nepheid, daar heeft iedereen een broertje Dotan.

Meer weten?