I n s t a g r a m f i l t e r s z i j n u i t . E e r l i j k h e i d i s i n .

Op Instagram domineerde tot voor kort de ‘Instagram aesthetic’. Deze is straks verleden tijd. Wat er voor in de plaats komt?

Geplaatst door Bram Wilterdink

Op 03 May 2019

De like is een lijk. Of nou ja, misschien. Als test verbergt Instagram likes bij posts van gebruikers in Canada. Bevalt dat, dan volgt de rest. Sinds vorig jaar staan er bij het platform een miljard gebruikers op de teller en de groeispurt van The Gram zit er nog niet op. With great power comes great responsibility, dachten ze vast in Silicon Valley. Likes dragen bij aan een vervormd zelfbeeld en dus moeten ze de deur uit. Maar om echt verschil te maken is er meer nodig.

Esthetiek is onlosmakelijk verbonden met Instagram. De uitwassen daarvan zie op straathoeken, in hippe koffietentjes, voor muren met graffiti, in de sportschool en op dat ene strand op Bali. Het is de ‘Instagram aesthetic.’ En ook die moet veranderen.

Even de klok terugdraaien, want Instagram werkte vroegâh anders. Voordat we alles er zo sexy mogelijk uit lieten zien, was Insta een app om wazige smartphonefoto’s van hippe filters te voorzien (ja, ook jij hebt je schuldig gemaakt aan Hipstamatic-filters). Nu, bijna tien jaar later, is dat verleden tijd: de app groeide uit tot een social media-oerdier. Weg waren de wazige foto’s met vignettes, gelige frames en groene filters. Het nieuwe Instagram-stramien? Geënsceneerde en gestylde foto’s van bloedmooie mensen op dito plekken. Insta als etalage van het perfecte leven.

Eenheidsworst

Uniformiteit was het nieuwe goud. Niet alleen foto’s waren belangrijk, ook de uitstraling van je profiel vertegenwoordigde jou. Om serieus genomen te worden, deed je er goed aan een loepzuiver Insta-muurtje te hebben. Lees: eenduidige opmaak, foto’s van kwaliteit en een kleurenpalet dat lekker matcht. Even leek iedereen goed te zijn in design. Influencers waren constant op zoek naar die ene mooie muur, die strak betegelde vloer of meest Instagrammable plek – vooral in LA lustten ze er pap van. En het is nog steeds de norm. De meeste influencers, artiesten, merken, en bedrijven hanteren een homogene stijl. Ook ik kan mij vergapen aan merken zoals Reynolds Kitchen en hun infinity table. Sterker nog, mijn eigen foto’s zijn ook overgoten met een diarreebruin filter.

Maar ja, tussen mooie bloemen groeien brandnetels. Door een constante feed aan excellente momenten, blokjes op gebronsde buiken en flamingoroze freakshakes die figuurlijk door onze strot worden gedrukt, krijgen gebruikers een vertekend zelfbeeld. Foto’s overstijgen de persoon: op Instagram ben je geen mens, maar een merk. Scroll door je feed en er blijft (soms) een vervelende vraag aan je hersenpan kleven: ‘Alles en iedereen lijkt perfect; dus waarom ik niet?’ Instagram bezorgt ons stress, dat is meermaals bewezen.

Echt is in

Het goede nieuws? We prikken er doorheen! Steeds vaker zijn we op de hoogte van de negatieve impact die ‘gemaakte’ Instagram posts hebben. En steeds meer influencers, beroemdheden, bedrijven en merken roepen hashtags in het leven die het perfecte plaatje trachten te doorbreken. Neem Lynde Cohen – alias The Nude Nutritionist – een diëtiste-slash-influencer die een ‘Reality vs. Instagram’ campagne in het leven blies en liet zien hoe gefabriceerd sommige posts zijn. Insta-blogger Chessie King deed iets soortgelijks.

View this post on Instagram

I can tell you again and again that "Instagram isn't real life!" but I think it's more important that I show you. ❤️ I'm the same size and weight in both photos… Just with different lighting, clothing, angles and time of day. I'm posed on the left, relaxed on the right. You see photos like the one of the left all the time – and so you begin to imagine: "This is what I need to look like to be healthy, happy and beautiful". FALSE. Some days, you will look how you want and feel confident and radiant… Other days, you might struggle to find something to wear that makes you feel comfortable or look at a photo and think "Is that really me!?" ? Why? Because we live in a society that is constantly telling us we are only worthy if we look good/thin/perfect all the time. But you, my darling friend… You are so much more than that. ? The way I see it: You can either spend the rest of your life hating your body… (but haven't you spent long enough doing that already?)… or you can choose to stop constantly comparing yourself to curated newsfeed images and love your body instead. It's truly life changing. ❤️ More advice on the steps to take to love your body on my blog www.lyndicohen.com

A post shared by LYNDI COHEN // Nutritionist (@nude_nutritionist) on

En dan is er nog een nieuwe generatie influencers en artiesten die ‘jezelf zijn’ steeds belangrijker vinden. Schoolvoorbeeld is de 22 jaar oude Reese Bluthstein – zelf goed voor een kwart miljoen volgers. “Mijn generatie is niet bang om te laten zien wie zij zijn. “Fabricatie is geen identiteit”, vertelt ze in een artikel van The Atlantic. “We willen een echt persoon echte dingen zien doen. Geen persona bouwen dat niet jou is.” Goed, ergens is haar profiel ook weloverwogen, maar toch is er een duidelijk verschil te zien tussen ‘klassieke’ influencers en de generatie van Bluthstein. Professionele foto’s worden afgewisseld met brakke selfies na 12 durende vluchten. Het soort dat je liever niet aan je vrienden laat zien. Popkoningin in spe Billie Eilish is er nog zo een. Strak belichte DSLR-foto’s heeft ze bijna niet. Alles is met iPhone gefotografeerd en bijna niks heeft een filter.

Wat jouw merk hiervan kan leren? Té gemaakte content wordt langzaam verleden tijd en authenticiteit wordt nog belangrijker. Mensen prikken door gemaaktheid heen. Klanten trappen er niet meer in. We zijn te social media savvy geworden. Authenticiteit en een boodschap uitdragen wordt steeds belangrijker – ook op ander vlakken. Tegelijkertijd is het wél goed om je te realiseren dat dit heruitgevonden ‘echtheidsmes’ aan twee kanten snijdt. Ja, authenticiteit op Instagram is in, maar als merk wil je ook autoriteit uitstralen. Dat gaat niet als je zonder nadenken content post. Heb je een prestigieus bedrijf, dan is de ‘achteloze tiener’ uitstraling misschien niet de beste optie. En vergis je niet, not caring is ook een strategie. Er is een aanwezige kans dat het Instagram-account van Eilish gewoon gerund wordt door een communicatieteam.

Benieuwd welke Instagram-strategie het beste bij jou merk of bedrijf past? Of Kom een keer babbelen. Vinden we leuk!

Meer weten?

Bram Wilterdink
Creative

020 - 68 11 534
bram@socialinc.nl