J e e v e n t s u c c e s v o l l i v e s t r e a m e n ? D a t d o e j e z o

Een steengoede livestream in een paar simpele stappen.

Geplaatst door Bram Wilterdink

Op 15 mei 2020

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de meeste livestreams zijn saai. Je bent vast bekend met online presentaties waar je na vijf minuten al op Bol zit te browsen naar kamerplantjes. ‘We zitten midden in een livestream-revolutie’, kopte Forbes, en dat klopt: in de afgelopen maanden zagen we een forse aanwas van digitale live-events. YouTube Live noteerde in maart een toename van 189%, Twitch maakte een groei van 66% door en bij Facebook Live steeg het aantal views met 50% procent. Toch laten de meeste livestreams te wensen over. Daarom in dit blog een paar bouwstenen om je op weg te helpen.

Waarom livestreaming interessant is (ook voor jou)

Eerst even een stukje context. Want ja, livestreamen is ook voor jouw merk interessant. Het kan de corona-klap iets opvangen – getuige deze sales-successen in China – maar nog belangrijker: het vergroot je zichtbaarheid. Collega Sanne kaartte het een paar weken geleden nog aan: social en content is momenteel belangrijker dan ooit. Sterke merken herstellen sneller van deze crisis. Heeft jouw merk te lang geen verhaal, dan verzuip je. En een mooie manier om je kop boven water te houden? Juist, livestreamen.

Neem de grote techbeurzen, waar jaarlijks duizenden mensen op afkomen. Nu het evenementenseizoen zo goed als dood is, is het voor hen knokken geblazen en livestreams verzachten de pijn. The Next Web organiseert dit jaar bijvoorbeeld zes verschillende ‘couch conferences’ inclusief een paar vooraanstaande sprekers. Zo blijven ze, ondanks een uitgesteld evenement én minder boekingen, toch relevant.

Krijg je techniek op orde

Zorg, voordat je gaat malen over de invulling van een stream, dat de juiste apparatuur aanwezig is. Een nier inruilen voor een setje dure camera’s is met alle social distancing-regels vrij lastig, dus ben je een beginnend streamer: houd het simpel. Met een goede smartphone-camera, externe microfoon en lichtbron kom je een heel eind.

Voor wie het wat ingewikkelder wil, is er de multicam-setup. Deze maakt je presentatie dynamischer, maar is  ook duurder. Voor een groter event, een interview of workshop waarbij er iets gedaan wordt, werkt het wel goed. Beste tip? Werk met een ervaren bureau dat het voor een schappelijke prijs voor je regelt, dat scheelt een hoop werk. Voor wie het zelf aandurft, geven ze in deze video een snelle run-down van alle equipment die je nodig hebt.

Een succesvolle livestream in een paar stappen

Maar: een mooie setup is niet alles. Verveelt je publiek zich dood, dan is dure apparatuur waardeloos. En als je een kick-ass campagne op poten zet, maar vervolgens niets boeiends levert komt niemand terug. Mensen komen en blijven als content ze interesseert, raakt, inspireert of aan het denken zet. Dus denk goed na. Hier een paar tips om invulling te geven aan je stream:

1. Bepaal je doel en doelgroep

Ik kan het belang hiervan niet duidelijk genoeg onderstrepen. Domweg een webinar organiseren om twee uurtjes stuk te slaan is geen goede strategie. Voor jou zijn er tien anderen met een leukere invalshoek. Stel bijvoorbeeld een doel: wil je iets overbrengen, entertainen, een dialoog starten of de kijker iets leren? Bepaal daarnaast je doelgroep: voor wie is jouw digitale live event geschikt? Welke groep, branche, plaats of scene gaat straks jouw livestream kijken en waarderen?

2. Bedenk een originele invalshoek (en doe je voordeel met de situatie)

Benader je stream eens vanuit het perspectief van de kijker. Dat iemand een aardig potje kookt, is geen garantie voor online kook-succes. Voor jou tien anderen die net zo lekker een pastaatje cacio e pepe in elkaar flansen. Een leuke invalshoek is dus essentieel. Neem een voorbeeld aan T-Mobile CEO John Legere die op originele wijze iedere zondag een slow cook-sessie doet op Facebook Live. Door zijn huiselijke, benaderbare stijl genoot de topman van ongekend succes. Zelfs talkshowhost Jimmy Fallon ging met hem aan de haal.

Dit kook-voorbeeld terzijde kan het je iets leren over hoe je een online event aankleedt. Ga er niet direct vanuit dat je publiek geïnteresseerd is omdat ze op ‘attend’ klikken, maar bedenk waarmee je ze wil overtuigen en verrassen. Zijn kijkers niet gegrepen in de eerste paar minuten, dan is de kans groot dat ze afhaken. Verras ze met iets origineels, een leuke inslag of te gek interview. Ook een unieke setting, zoals het onderstaande live-concert van Andrea Bocelli, maakt al snel een verschil. Zo’n opera in een kerk lijkt corny, maar Bocelli brak er records mee.

 

 

Daarnaast brengt deze thuiszit-situatie ook voordelen met zich mee. Toen de wereld twee maanden terug op slot ging, vielen alle luxueuze filmfestivals in het water. Samen met Cannes en nog twintig andere filmfestivals organiseert YouTube daarom We Are One; een online filmfestival waar nieuwe, grote filmtitels gratis worden gestreamd. Het getuigt van een innovatieve manier om van een slechte situatie iets tofs te maken en biedt kijkers iets wat ze normaal nooit hadden gezien.

3. Behandel een online event zoals ieder ander event

Behandel digitale evenement zoals je een echt event zou behandelen: professioneel, interessant en vermakelijk. Is je Powerpoint on point? Top. Maar maak – als de tech het toelaat – ook gebruik van graphics, titels, snijbeelden of intro’s. Google heeft voor de streamers onder ons een leuke cheatsheet uitgedokterd om je preso van jus te voorzien:

Werk daarnaast aan je spreekwoordelijke presentatie. Ooit Tim Cook in zijn pyjamabroek een keynote zien doen? Juist. Lekker vanaf de bank je livestream hosten klinkt makkelijk, maar bij het verkeerde publiek komt dat heel onprofessioneel over. Neem daarom een actieve houding aan.

Een collega ongewenst naar voren schuiven omdat er iemand moet presenteren is ook geen goed idee. Een gebrek aan enthousiasme of overtuigingskracht is oersaai om naar te kijken, zeker online. Zorg dus dat je iemand voor de camera zet die leuk kan vertellen. En moet je het toch zelf doen: zet de camera op een afstandje voor je neus, kijk de lens in, en praat duidelijk. Af en toe een foutje maken is echt niet erg. 😉

4. Check de look en feel

Bedacht wat je wil gaan doen? Design de aankleding van je livestream en sla zo nodig je brand guidelines erop na. Een uniforme, herkenbare stijl is belangrijk: het geeft rust en is een goede manier om mensen te introduceren aan je merk. Datzelfde geldt overigens ook voor eventuele graphics en titels.

Dan je tone of voice: net als bij reguliere content, is het belangrijk dat je deze goed definieert. Het is immers de persoonlijkheid van je merk. Heb je al een tone of voice, neem deze dan als uitgangspunt, maar let wel op: communicatie via een livestream werkt anders dan een artikel of blog. Het mag een stuk speelser, persoonlijker en in spreektaal.

5. Hou het kort

De laatste en misschien wel de belangrijkste tip. Het is geen geheim dat de aandachtsspanne van mensen online lager ligt. Kijkers zijn snel uitgekeken – zo ook op je livestream. Ga je te lang door, dan riskeer je wederom dat mensen afhaken. Hier een cheatsheet uit de koker van Google:

  • Reken voor keynotes niet langer dan 30 minuten
  • Houd je live evenement onder de drie uur
  • Beperk Q&A’s tot 20 minuten (en regisseer de vragen via een chat – dan kan je interessante vragen voorrang geven)
  • Break-outs en deep-dives langer dan 10 á 20 minuten zijn niet handig

Je plan de (digitale) campagne

Een goede campagnestrategie is minstens zo belangrijk als de content zelf. Want zonder promotie kijkt ook niemand je stream. Sterker nog, dat onderwerp verdient z’n eigen blog. Tuurlijk, je opties zijn breed en interne promotie is bij een korte presentatie vaak voldoende. Desalniettemin kun je er voor kiezen wat geld uit te geven, of zelfs een campagne te draaien. Zeker bij de grotere evenementen is dit aan te raden.

Bij SOCIAL.INC staan er specialisten voor je klaar die je hiermee op weg helpen. Of je nu een online evenement organiseert of een paar workshops uit wil rollen voor B2B of B2C. Onlangs deden we bijvoorbeeld een Webinar-campagne voor Dell België. In contact komen? Mail of bel ons gerust – dan gaan we met je in gesprek!

Meer weten?
Bel me! Mailen mag ook als je wat schuwer bent aangelegd.

Bram Wilterdink
Creative

020 - 68 11 534
bram@socialinc.nl