T i p s v o o r T i k T o k : h e t s n e l s t g r o e i e n d e s o c i a l p l a t f o r m

Wat kun je met TikTok en wie gebruiken het? Tijd om up to speed te komen met het snelst groeiende social platform. In een paar minuten ben je helemaal op de hoogte.

Geplaatst door Janneke Essen

Op 28 mei 2020

Begin 2019 schreven we dat je het social platform TikTok toch maar eens goed in de smiezen moest gaan houden. Fast forward naar nu… en inmiddels heeft TikTok zich láng en breed bewezen. Weet je stiekem nog steeds niet helemaal wat het is en hoe het werkt? Geeft niets! Ik breng je graag op de hoogte met een spoedcursus TikTok.

Het leek eind 2018 vooral een platform voor jonge gebruikers die liedjes playbacken, maar die status is TikTok inmiddels ontstegen. Des te meer reden dat ook jij aan de slag gaat met TikTok – als merk, geïnteresseerde tante/oom of marketeer. Hier wat cijfers en een spoedcursus.

Wat is TikTok?

TikTok was voorheen bekend als musical.ly. De video-app die voornamelijk gebruikt werd door tieners die daar korte video’s publiceren. Van playback-video’s tot videoclips en dansvideo’s. Sinds TikTok musical.ly heeft overgenomen, wordt de app ook steeds meer gebruikt voor challenges en korte grappige video’s á la Vine – kennen jullie die nog? Ook heeft het platform zich erg memewaardig getoond. Als in: het is de ideale plek voor een internetgrap om zich als een olievlek te verspreiden. Memes zijn hot! 🔥

TikTok heeft maar liefst 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers.

Hoe groot is TikTok?

De app is razend populair onder jongeren over de hele wereld, maar ook ouderen gaan er inmiddels mee aan de haal. Daarnaast is het bereik groot: clips kunnen direct op Facebook, Instagram en Twitter worden gepubliceerd. Voorzien van het je wellicht bekende TikTok watermerk, dat wel. TikTok heeft inmiddels 800 miljoen actieve gebruikers. Volgens App Trace sprong TikTok in februari 2019 van 269 naar 4 in de wereldwijde app-download ranking. En momenteel staat de app op de derde plaats. De Nederlandse cijfers waren heel lang in nevelen gehuld, maar vorige week kwam daar verandering in. Wat blijkt: TikTok heeft maar liefst 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers die gemiddeld 60 minuten per dag op de app doorbrengen. Dat is de moeite waard hè? Dachten wij ook!

Wie gebruiken TikTok?

Steeds meer artiesten, merken en andere bekende namen zijn te vinden op de app en vooral de challenges trekken gebruikers naar het platform. Jimmy Fallon deed deze week nog een Watch It Once On TikTok challenge met Jennifer Lopez, om maar even aan te geven hoe mainstream de app aan het worden is. Eerder deed diezelfde Jimmy Fallon een succesvolle #tumbleweedchallenge met zijn kijkers.

Daarnaast is het voor artiesten een uitgelezen platform om muziek te promoten. Niet zo gek natuurlijk, aangezien de app om muziek- of geluidsfragmenten draait. Armin van Buuren’s #balancechallenge, die hij organiseerde ter promotie van zijn single ‘Unlove You’, heeft inmiddels 95,5 miljoen views. Dat is toch een aardige promotie met minimale effort!

@arminvanbuuren

##balancechallenge @neyoofficial @armadamusic

♬ Unlove You – Armin van Buuren

De precieze demografie van de Nederlandse TikTok fanbase is geheim, maar er is een flinke verschuiving in leeftijd gaande. De grens lag steeds rond 18 jaar, maar dat is nu anders. “Ik spreek ook al mensen van 35 die TikTok gebruiken,” zei Paulo Lopes Escudeiro, Director Brand Strategy (TikTok) bij Creator Network International tegen Emerce. Veel Nederlandse influencers die vooral actief zijn op Instagram en/of YouTube, trekken naar TikTok en nemen hun fans mee. Wat we ook mogen weten, is dat 65 procent van de TikTok gebruikers vrouw is.

Wat kan ik er als marketeer mee?

TikTok had lange tijd geen reguliere advertentiemogelijkheden á la Instagram of Facebook. Maar Guess lanceerde in 2018 wél al als eerste modemerk op TikTok de challenge #InMyDenim en Coca Cola blies haar – al langlopende – Share a Coke campagne nieuw leven in een met een musical.ly samenwerking, waar ze een Shorty Award mee wonnen.). Anno 2020 kun je in een deel van de wereld ‘gewoon’ advertentieruimte kopen; in Europa wachten we daar nog even met smart op.

Je kunt als merk wel, net als Armin van Buuren en Guess, zelf een challenge starten óf inhaken op een bestaande (virale) challenge. Andere strategie? Je onderscheiden door originele content die precies bij jouw merk past, zoals Chipotle of samenwerken met een creator, ook zoals Chipotle. TikTok is nog redelijk onontdekt terrein waar je je nu in kunt verdiepen en je voordeel uit kunt halen. En uiteraard helpen wij je daar graag bij!

@daviddobrik

##ChipotleLidFlip @chipotle ##ad

♬ Flip – Future

Bereik en hashtags kopen

Bereik en/of hashtags kun je bij TikTok kopen, waardoor je in de uitgelichte video’s terechtkomt. Johan Hamstra is medeoprichter van Creator Network, een organisatie die influencers van TikTok begeleidt en in Europa het TikTok Creator Network beheert. Hij wees in 2018 al in een gesprek met Adformatie op het ‘eerlijke systeem’ van het platform, anders dan Instagram of Facebook: “Gebruikers merken niet dat wij content pushen. Daarnaast gaat er nooit een video viraal die geen potentie heeft. Op Instagram zijn sommige foto’s populair geworden door gekochte likes en volgers. Op TikTok kan dit niet, omdat een automatische koppeling met andere partijen (‘Application Programming Interface’) ontbreekt. Daarom is het aanmaken van nepaccounts niet mogelijk. Op elk toestel kunnen dan ook maximaal drie accounts worden aangemaakt.”

Tips voor TikTok: wie moet ik volgen?

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik heb wel een paar tips voor je. Allereerst: geef het een uur en kijk wat er aan je uitgeserveerd wordt op de #foryoupage, oftewel jouw feed. Het algoritme van TikTok heeft al vrij snel door wat jij leuk vindt. Misschien nog wel eerder dan dat jij dat zelf hebt. 😉 Ik krijg bijvoorbeeld nog zelden een serieuze dans challenge voorgeschoteld, omdat ik dat niet leuk vind, er minder lang naar kijk en het dus sneller wegswipe. Grappige videos daarentegen, doen het wel goed bij mij. TikTok voorziet me daar rijkelijk in. Je moet dus even wat tijd investeren, maar uiteindelijk zal TikTok je voorzien in jouw interesses.

Daarnaast heb je natuurlijk de lijstjes van de meest populaire TikTokkers, waarvan Charli D’Amelio de meest gevolgde is. Deze 16-jarige Amerikaanse heeft 58,8 miljoen volgers. Wat betreft Nederlandse TikTok sterren, is Markie Lucas de ongekroonde koning. Maar je kunt ook even shoppen voor volg-ideeën tussen de genomineerden van The Best Social Awards ‘Beste TikTokker’. Ook een leuke om te volgen is Nederlandse TikTokker Yazid Zohri. Een gebruiker die laat zien hoe creatief je met TikTok kunt zijn door met de effecten te spelen en goed te editten. En over creativiteit gesproken… 😍

@laikastudios

No one ever said animating was safe. ##fightlaikaanimator ##fightchallenge ##animation ##stopmotion ##laikastudios ##laikansathome ##fyp ##foryou

♬ original sound – laikastudios

De drie belangrijkste redenen om TikTok in de gaten te houden

Leuk Janneke, al die insights, maar als je het nou even plat slaat, -kantoorjargon???- wat zijn dan de belangrijkste redenen om met TikTok te beginnen?

  • Omdat de gebruikers – de jeugd – de toekomst hebben! TikTok geeft een kijkje in het hoofd van kids. Als (content) marketeer is het een moetje om dit soort trends te signaleren, volgen en begrijpen.
  • Omdat de app snel commercieel wordt. Met gebruikers als Jimmy Fallon en Insta influencers die nieuwe doelgroepen naar het platform trekken en de mogelijke uitrol van advertenties in Europa heb je eigenlijk al reden genoeg.
  • Omdat het vermakelijk is. Of je nu de CEO of Always A Little Pissed volgt, de challenges van de Zusters Karmelietessen van het Goddelijk Hart van Jezus te Vogelenzang bekijkt, graag wilt weten wat Opa Gerrit nu weer uitspookt of blij wordt van een slapende forenzende Corgi: TikTok heeft het voor je.
Ben je al enthousiast?
Het is meer dan de moeite waard om een kijkje te nemen op TikTok. En je weet ons te vinden als het naar meer smaakt!

Janneke Essen
Creative

020 - 68 11 534
janneke@socialinc.nl